"Avégett vagyunk a földön,
boldoguljunk."

(Nyirő József)

Legfrissebbek:

"Legyünk ápolói együtt ennek a hirtelen nőtt csodálatos virágnak,
az erdélyi magyar irodalomnak."
(báró Kemény János, Marosvécs)

Képes beszámolóink

Itthon és otthon

2014. április 13-18., Erdély

A Kiskunhalasi Református Kollégium Központi Általános Iskola

erdélyi kirándulása

Itthon és otthon

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek című pályázati felhívására a Kiskunhalasi Központi Református Iskola által benyújtott „ez Erdély” című pályázatunk 834 000 Ft összegű támogatást nyert. Így 27 hetedik osztályos tanulónk kapott lehetőséget arra, hogy osztályfőnökeik kíséretével 2014. április 13-tól 18-ig egy erdélyi utazáson vegyenek részt.

Az utazást megelőzően Dr. Döme Ottó tanár, az Erdélyi Csillagok Irodalmi Egyesület elnöke rendhagyó órán beszélgetett el tanulóinkkal a magyarság történetéről, jelenéről, Erdély kultúrájáról ,ezen belül az erdélyi irodalom különös értékéről.

Az öt napos kirándulás bebizonyította számunkra, hogy Erdély nem véletlenül ejti rabul mindenki szívét, aki odalátogat. Természeti ritkaságai : a Király-hágó, a Tordai-hasadék, a parajdi sóbánya, a Súgó-barlang, a Békás-szoros, a Gyilkos-tó csodálattal töltöttek el minket. S ezt csak fokozta szállásadóink, a gyergyóújfalusiak felülmúlhatatlan vendégszeretete . Az Elekes Vencel Általános Iskolával való kapcsolatfelvétel és a közös vetélkedőn való rész- vétel még jobban elmélyítette a székely-magyar jó barátságot, ami az esti táncháznál teljesedett ki.

Láthattuk, hogy ez a terület az elmúlt évek hatalmas változásai ellenére, s ma már az Európai Unió tagjaként is továbbra őrzi egyedülállóan gazdag hagyományait: a székely népművészetet .

Ezt Korondon is megtapasztalhattuk, amikor a fazekasmesterség fortélyaival illetve a taplógombából készült tárgyak készítésének alapismereteivel ismerkedtünk meg.

Végigjártuk magyar történelmünk számos színhelyét. Bebarangoltuk a segesvári vár utcácskáit , megemlékeztünk a fejéregyházi kútnál eltűnt Petőfiről , jártunk annál a körtefánál, ami alatt utoljára borozgatott . Lélekemelő pillanatok voltak. Ugyanígy a Marosvásárhelyen és Kolozsváron tett látogatásaink is. Mátyás király szobra előtt egyik diákunk elmondott egy róla szóló mondát, amivel felidéztük a róla tanultakat.

Irodalmi nagyságainkról sem feledkeztünk meg: Nagyszalontán Arany János szobrát, Farkaslakán Tamási Áron sírját koszorúztuk meg.

Összegezve: Tanítványaink véleménye az volt, hogy valahol Meseországban jártunk, az Óperenciás-tengeren túl. Sok mindent láttunk, tanultunk, de felismertük, hogy a székely mondásnak bizony igaza van:” Sokat kell még tanúlj, hogy reajőjél semmit se tudsz!”

Muharos Ágnes, tanár

Erdélyi Csillagok Irodalmi Egyesület © 2013-2020
Eddig 169098 látták a honlapunkat.

2020. július 4.

1931. július 04., 89 éve:
VI. helikoni találkozó megnyitója.

1941. július 04., 79 éve:
Elmaradt XV. helikoni találkozó.